tirsdag 31. mars 2009

Web 2.0

Facebook, Youtube, Wikipedia, MySpace, blogger og Wikier: noen få eksempler på den nye generasjonen web-tjenester, Web 2.0. Det er en samling med forskjellige teknikker der målet er å skape samhandling og relasjoner mellom mennesker. En Wiki er en samling av hypertekst-dokumenter som hvem som helst kan gå inn og rette på. Derfor har ingen eierskap til sidene, de blir til gjennom samhandling, det er mye mer effektivt enn om hver og en hadde sittet og skrevet for seg selv. Web 2.0 er avhengig av deltakelse for å ekspandere. Kommer det ikke innlegg på for eksempel en blogg jevnlig, dør den. Heller enn å jobbe løsrevet og på egenhånd tas det i bruk en kollektiv intelligens der vi jobber sammen innenfor gitte rammer. Før var det en-til-en-kommunikasjon, mens det på Web 2.0 er mange-til-mange-kommunikasjon.
Det var Tim O’Reilly som fant opp begrepet da de statiske hjemmesidene ved hjelp av Social Software etter hvert ble erstattet av dynamiske sider som stadig oppdateres.
Det er ikke noe skarpt skille mellom Web 1.0 og Web 2.0, mer en gradvis utvikling fra det ene til det andre. Det er også vanskelig med en helt konsis definisjon, siden Web 2.0 er så mye forskjellig. Tim O’Reilly definerer 5 ulike nivåer der nivå 3 er ”mest” Web 2.0, med det menes at nettverket er kjernen i programmet. På det laveste nivået fungerer programmet uavhengig av nettilkobling. På Facebook og blogg er nettopp denne nettverkseffekten viktig, det skapes forbindelse mellom mennesker, interaksjon er selve grunnlaget for denne programtypen.
En blogg kan være et godt verktøy til en klasseaktivitet/gruppeaktivitet. LK06 setter IKT på dagsorden for alvor, og i en blogg kombineres flere ferdigheter. I voksenopplæring er det viktig å sette elevene i stand til å delta i samfunnet ved å være aktiv på mange måter, og da kan det være en fin trening å ha en blogg for gruppa som har undervisning sammen. Der kan opplegg og innhold i undervisningen og nyhetstemaer kommenteres og drøftes, læreren får gode innspill samtidig som elevene blir bevisstgjorte i forhold til egen læring. Videre kan man kommentere blogginnlegg f. eks. i lokalavisa. Skype er et bra program for samarbeid, man kan snakke og høre i Skype og samskrive i Google Docs, som er en nettbasert regneark- og tekstbehandlerløsning.
Det kan være litt uvant å publisere online. Man blir lett usikker på sin rolle og på konsekvensene av å legge stoff på nettet. Det er derfor viktig å gjøre seg kjent med sjangeren og vite hvordan man oppfører seg. Man bør ikke være altfor personlig og legge ut for mye informasjon om seg selv. I undervisningssammenheng vil ikke alle ønske å bli vurdert. Da kan LMS være mer aktuelt å bruke. Da er det bare de med passord som kan se det man har lagt ut. Det kan også være lurt å bruke LMS før man legger produktene sine åpent for alle. Da får man en tilvenningsperiode som kan være bevisstgjørende. Det er også et problem at uvedkommende kan sammenligne og vurdere det som ligger på en blogg, det er fint bare for de flinke.
Vi lærer ved at vi engasjerer oss i verden og gjør erfaringer. Kunnskap blir til gjennom samhandling mer enn gjennom individuelle prosesser (sosiokulturelt læringsperspektiv). I en slik sammenheng får vi respons og refleksjon rundt egne meninger, tekst og presentasjon. (Karlsen og Wølner: Den femte grunnleggende ferdighet) Det er lav terskel for å skrive i chatteprogram, det gjør ikke noe om man er litt muntlig i formen og ikke skriver ortografisk perfekt. Det kan føre til mer skriving for dem som har vansker på området. Dermed kan skrivelysten øke og en god sirkel har startet.

Last ned Skype

5 kommentarer:

  1. Hei Ingeborg. Gratulerer med oversiktlig og fin blogg. Da vi skulle begynne å lage blogg merket jeg egen skepsis på kroppen. Jeg følte meg usikker. Usikker på hva og hvordan jeg skulle skrive, og hvor mye jeg skulle utlevere meg selv. Tanken på å publisere eget arbeid var skremmende, sannsynligvis fordi jeg hadde for lite kjennskap,kunnskap og trygghet på området. Derfor er det som du skriver viktig å kjenne sjangeren før en starter opp. Trygghet i arbeidet er viktig. Jeg likte også tanken du hadde med å begynne i det små ved å benytte lukkede LMS i starten av publiseringsarbeidet, før en videreutvikler seg inn i bloggens verden. Trygghet er viktig og kunnskap gir trygghet.

    SvarSlett
  2. God påske! Og for et bra innlegg!! Jeg må henge meg på når det gjelder trygghet. Jeg skal innrømme at tanken om LMS først så blogg hadde ikke streifet mitt hodet, men for en super idè. Da kan jo elevene øve seg litt først på venner før de møter den store verdenen. Genialt!! Må også si meg enig om det med skrivelysten/gleden. Dete er jo veldig viktig trening for elevene samtidig som det er motiverende.

    SvarSlett
  3. Hei! Du har eit fint innlegg, og får fram mange gode og viktige poeng rundt temaet.
    Syns det er flott det du avsluttar med - at blogging kan vere med på å auke skrivelysta til eleven, og motivere elevar som slit med dette til å produsere meir.

    SvarSlett
  4. Hei Ingeborg. Du har et flott og oversiktlig innlegg. Det var godt og enkelt å lese det du har skrevet, så det er lett å følge tankegangen din. Jeg likte det du skrev om tilvenning til å publisere tekster. Det var en lur idè.

    I tekster skrevet i chatteprogram er det ikke viktig med rett ortografi, det er veldig vanlig i de forumene med forkortelser og "nett-slang". Dette er tekster som blir borte underveis. Derimot i bruk i blogg tenker jeg at rett ortografi bør være mer viktig? Ettersom det er innlegg som alle kan lese over en lengre periode.

    Har du noen tanker om hvilken alder du mener er rett til bruk av blogg? LMS blir brukt helt ned på første trinn, og i alle år i grunnskolen er jeg enig i at det er en fin mulighet for skrivetrening og læring i samhandling med andre. Men når er elevene modne for å legge ut for resten av verden? Klart det er individuelt, men hva bør være nedre alder for å legge ut på nettet? Dette var vel litt på siden av temaet ditt, men jeg bare undres...

    SvarSlett
  5. Det er vanskelig å si noe eksakt om alder synes jeg, for det er så mange ting som spiller inn. Hvilken kunnskap har elevene om blogg som sjanger? Hvordan står det til med nettvettet? Hvor sterkt er læreren inne for å godkjenne? I alle klasser er det store forskjeller i modenhet.... Men jeg tenker at individuell blogg bør vente til sent i ungdomsskolen.

    SvarSlett